För känslor kommer ju alltid vara vad dom är

Vad glad man blir av "små saker". Allt från att göra något viktigt - något man måste göra, för att kunna nå ett viss mål eller för att hitta rätt väg. Till att ja..vad som helst ! Jag har nyligen gjort två små viktiga grejer som jag behövde göra för att ordna en del saker. För en del andra kanske det är en småsak som "vem som helst kan klara av", enligt mig och en del andra är det en småsak som är stor och som kräver mycket av ens energi och mod. Och idag övervann jag yttligare något som krävde mod. 
 
 
 
Många tror att "övervinna över sina rädslor" betyder att när man gjort de ett x antal gånger så slutar man vara rädd för just det man övervunnit. Men det är inte så alla gånger. Att övervinna sina rädslor handlar om att oavsett hur man känner inför något, någon situation, så handlar det inte om att aldrig vara rädd eller känna obehag igen, det handlar om att helt enkelt veta att man kan klara det ändå. Även om jag alltid kommer vara höjdrädd av mig, hur många gånger jag än hoppar fallskärm, så vet jag efter första gången att vad jag än känner så kommer jag klara det. Det är vad övervinna sina rädslor betyder. Det är svårt, det är obehagligt, man är rädd, man blir nervös - ändå kan man klara det. 
 
 
 
För känslor kommer ju alltid vara vad dom är. Det är ju hur man hanterar dom som är det som förändras, inte själva känslan. Rädsla kommer alltid vara rädsla, och glad kommer alltid vara glad. Sen kanske jag går över bron för att nå mitt mål, med rädslan i hela kroppen - istället för att stå kvar på samma plats med rädslan i kroppen. 
 
Jag kanske hoppar av lyckan och ler så mycket jag kan när jag är glad - istället för att sitta rätt upp och ner och liksom inte uttrycka vad jag är glad över. Så om ni förstår mig rätt, 
 
 
 
Att övervinna behöver inte vara i en stor bemärkelse, behöver inte vara märkvärdigt för någon annan, bara det är för dig. Och det är inge fel att fortsätta tycka något är tufft, för antagligen är de det för dig. Det som gör det lättare är istället inte situationen - utan ditt tänkesätt till den.
 
"Ja jag tycker detta är svårt, ändå har jag gjort det snart 100 gånger. Men åtminstonde vet jag att det är över om 5 minuter, och då har jag iallafall kommit någon vart, även om jag fortfarande kommer tycka det är jobbigt nästa gång jag hamnar i denna situation" 
 
 
Pst! En del av paketen är påväg, håll utkik ;) 
 
/ Sophie* 
 
 
 
 
 



Kom ihåg mig?