Om du inte vet, så välj själv.

Man har än massa tankar, och det jobbiga är väl förändringar. Det är nog ett av de jobbigaste sakerna som kan ske. Det kan handla om saker man måste börja göra, saker man måste sluta göra. Vissa saker man måste släppa taget om, eller kämpa extra för. Ja, små som stora, så är förändringar stort och jobbigt steg som vi alla måste ta mer eller mindre. Ett bra verktyg inför förändringar är iallafall en stor nyckel till vad som helst, och som kan göra det svåra lite lättare att hantera, nämligen - Att tänka positivt. 
 
Tro mig, jag vet hur det känns när man hör de orden. 
"öh vadå positivt? I denna negativa värld? " 
"Löser väl ingenting genom att tänka positivt" 
"Mitt liv suger och jag har och haft ett jobbigt liv. Så jag har all rätt att vara negativ, arg och må dåligt" 
 
Ja, och massa andra tankar. Men du vet hoppet? Det sista som lämnar människan. Hoppet är en slags positivenergi. Positiv tanke. När livet går åt helvete, så är hoppet där och hoppas på bättre dagar. 
Är någon elak, så är hoppet där och hoppas på att personen ändrar sig, säger förlåt, eller att man helt enkelt hoppas på att man träffar på/lär känna någon snällare som behandlar dig bättre. 
När du vill ge upp och så pass att du faktiskt inte orkar leva mera, så är hoppet där oavsett vad. 
Oavsett om du vill ge upp och står på vägen, så kommer hoppet aldrig lämna än. 
 
Hoppet har räddat mig. Jag har och haft en tuff uppväxt och livet jag lever idag är lika tufft nu som då. 
Men hoppet om att bättre dagar finns framför mig, har blivit så mycket mer än bara ett hopp förängångskull. 
 
Om man hamnar på en isig väg, hal och snöig. Då ska man inte stanna eller backa. 
Man ska fortsätta åka på den vägen, men man ska bara ta det extra försiktigt. 
Vill du någonstans så kommer det inte alltid finnas lätta vägar att gå, men det innebär inte att du måste gå tillbaka för det. Utan, fortsätt framåt! Ta det bara lite lugnare när det krävs. 
Och är du lugnare inom dig, så blir det lugnare även utåt. 
Dvs. Tex: Om du känner inre stress, så blir även livet stressigare. 
 
Sånna här perioder när man inte vet hur man ska känna sig. Man vet inte om man mår dåligt eller bra, eller inget eller allt. Så kommer det en tanke upp i huvet som är värt att påminna sig om: 
" Om du inte vet, så välj själv. Och välj positivt "  
 
 
/ Sophie* 
 
 
 



Kom ihåg mig?