På rätt sätt

Människor är så måna om att framstå som snälla, generösa medmänniskor. 
Men jag kan säga att om man nu är en så god människa man vill påstå, behöver man inte vara mån om att skrika ut orden. Det visar sig alltid ändå vilken sida du står på. 
 
 

 
Har någon hjälpt någon, är personen mån om att hela världen ska veta detta. Är det inte tillräckligt att få en fin tacksamhet från personen du hjälpt, än att framstå som en hjälte för hela världen? Ju mer människor du hjälper i tystnad, ju mer människor kommer veta vilken hjälte du är på riktigt. 
 
 
 
Det är lika dant som när alla skriver "sprid kärlek istället för hat", och ja det är såklart det man ska göra. 
Men varför måste rubriken lyda så? Om jag skriver ett inlägg så spelar det egentligen inte så stor roll vad jag skriver i rubriken, utan det märks ändå vad jag vill sprida i resten av inlägget. 
 
 
 
Det jag menar är att det mest "maktbara" som kan påverka mest, görs faktiskt med tystnad. 
Och då tänker ni nog om jag har en skruv lös, som säger att det som syns minst och skriker lägst, är det som påverkar mest. 
 
Jag har gjort otroligt mycket i tystnad. 
Hade jag varit så mån om att hela världen skulle veta det, så skulle jag få en rubrik i pannan om att vara en av alla hjältar. Men jag är hellre mån om att den person jag hjälper, ska veta att jag verkligen vill hjälpa, och att jag gör det på ett ärligt sätt. 
 
 
Det är så mycket viktigare att lägga energi på att den du hjälper ska veta att du vill hjälpa med hjärtat, 
än att lägga energi på att alla andra ska veta. Vem håller inte med i detta? 
 
Det är fint att människor vill berätta om deras goda gärningar de gjort. 
Men enligt mig betyder det ännu mer om den jag hjälpt,berättar vilka goda gärningar jag gjort, 
och sedan blir en av de andra som hjälper människor vidare. Det är den finaste tacksamheten jag kan få, när jag hjälpt en annan människa. 
 
 
/ Sophie* 
 
Det är inte "bara" att sprida kärlek istället för hat. Du måste göra det på rätt sätt också. 
 
 
 
 
 
 
 



Kom ihåg mig?